donderdag 9 oktober 2008

Gegevens wissen is een kunst!

Ik ben een usb stick aan het wissen met wipe. Zie http://wipe.sourceforge.net/

Het is het nog niet zo eenvoudig een USB stick (of een harddisk) zo te wissen, dat je er geen bestanden op kan terugvinden. Gewoon formatteren is niet genoeg. Programma's als Photorec (gratis) vinden erg veel terug. Ik ben dus op zoek gegaan naar programma's die dat wel kunnen. De meesten werken met het vele malen overschrijven van de stick of harddisk ruimte. Blijkbaar is dat nodig, ook gezien mijn ervaringen met dat Photorec. Vrijwel al die programma's moet je betalen. Die wis-actie is natuurlijk wel riskant. Als je het verkeerde wist is dat wellicht onherstelbaar. Een reden te meer om op zoek te gaan naar een Linux programma. Dan kan ik het op een oude PC doen inplaats van mijn mooie laptop..


Ik moest dat wipe eerst compileren, maar dat was een fluitje van een cent. Het programma gaat er behoorlijk maniakaal op los. Dat kost wel veel tijd. Hij staat nu op 8 %, dus dat wordt plm 2,5 uur in totaal voor 512 MB. Nou kan je er van alles aan instellen, dus ik denk er al over het aantal overschrijf-acties van 8 naar 4 terug te brengen of zoiets. Het hoeft nou weer niet goed genoeg te zijn om staatsgeheimen voor eeuwig te wissen

Ik liet die PC 's nachts draaien want het was al knap laat. De volgende ochtend bleek Photorec echt kansloos.

Geen opmerkingen: