zaterdag 20 juni 2009

PING: Partimage Is Niet Ghost

Ditmaal een bericht die juist over het omgekeerde gaat: een backup maken door een image te schrijven. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.

En voor nieuwe lezers: kijk de oudere berichten hieronder terug voor Data Recovery methoden!!

Ik trof in mijn RSS nieuwsberichten iets aan over PING. Dat staat voor Partimage Is Not Ghost. Dat betekent: Partimage Is Niet Ghost.

Dat Ghost ken ik. Ik heb al jaren een diskette bij me, waarmee ik een hele harddisk naar een image kan wegschrijven. Als ik die dan weer terugschrijf naar de harddisk, dan heb ik gelijk de hele installatie teruggezet naar het moment waarop de image gemaakt werd. Hoogst nuttig bij een herinstallatie.

Alleen is dat Ghost in de loop der tijd verouderd. De systemen en de schijven zijn fors gegroeid. Dan kost zo'n image erg veel DVD's. Wegschrijven naar een externe schijf over USB is een crime omdat de snelheid erg laag ligt.

De nieuwere versies van Ghost draaien in Windows. Die heb ik niet. Ze kopen wil ik eigenlijk ook niet en illegale kopieen zie ik ook niet zitten.

Dus probeerde ik dat PING maar eens. Een typisch Linux geval. Gemaakt door een stel Fransen. Het Engels is niet helemaal vlekkeloos, maar het is wel allemaal erg duidelijk.

In het menu zie je de schijven in de uiterst logische Linux stijl. Een normale harde schijf wordt aangeduid met /dev/hda. Gaat het om de eerste partitie dan komt er een 1 achter: /dev/hda1 en zo telt dat door. USB en SATA schijven beginnen met een s: /dev/sda. Is er sprake van een echte tweede schijf dan gaat de a naar een b. Een externe USB schijf zie je meestal als /dev/sdb1. Dat /dev/ staat voor device (apparaat).

PING is een aardige raket. Een 30 MB primaire partitie met Windows etc. jastte in 20 minuutjes naar een image op een externe USB schijf en nog mooier: in 10 minuten weer terug. Of Windows nou wel of niet wil opstarten maakt niet uit. Linux start vanaf de CD.

Het is allemaal sober en niet voorzien van luxe chromen randjes. Maar het werkt wel, zonder rare grillen. Dat Partimage is er al jaren. Het is gratis, Open Source. Geen gezeur dus. Ik ga het ook voorzichtig op het werk inzetten. Want als ik daar zulke software wil laten aanschaffen komt me een horde bureaucraten het leven verzieken en krijgen doen we het dan nog niet.

Met de snelheid van PING is het ook nog eens goed te doen regelmatig een nieuwe image te draaien. Mocht je PC dan eens iets verkeerds slikken, dan is er een weg terug.

En mocht je nou bijvoorbeeld de verleiding voor een leuk stuk software niet kunnen weerstaan, maar voel je de bui hangen? Maak dan misschien eerst even die image ... .

Geen opmerkingen: